شنبه, 01 اردیبهشت,1403
تازه هااستقبال از سرمایه گذاران در بخش معدن و صنایع معدنی

استقبال از سرمایه گذاران در بخش معدن و صنایع معدنی

3,228تعداد نمایش:
1394/10/07تاریخ:

ه گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان در نشست خبری با بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو با توجه به جایگاه ویژه بخش معدن و صنایع معدنی در توسعه و اشتغال کشور و نیز اقتصاد مقاومتی، بزرگترین همایش معدن و صنایع معدنی را با هدف شناسایی این فرصت ها به سرمایه گذاران داخلی و خارجی طی روزهای دهم و یازدهم خرداد تحت عنوان اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران (IMIS) برگزار می کند. وی افزود: تاکنون 821 نفر از کارشناسان سرمایه گذاران و کارشناس برای حضور ثبت نام کرده اند و در این میان، 284 شرکت ایرانی و خارجی (فنلاند، آلمان، کانادا، ژاپن، سوییس، فرانسه، انگلستان، قزاقستان، ترکیه، رومانی، ارمنستان، روسیه، سوئد، هند، چین و غیره) شرکت کرده اند. 73 مدیر و کارشناس ارشد کشورهای خارجی حضور پیدا خواهند کرد. همچنین در حاشیه این همایش، 44 شرکت داخلی و 16 شرکت خارجی به ارائه آخرین دستاوردهای خود می پردازند.
کرباسیان گفت: برای ورود سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنیم و در حذب سرمایه گذاری ها به ترتیب اولویت با «سرمایه گذاران داخل»، «ایرانیان خارج از کشور» و سپس «شرکت های خارجی» است. به نظر ما با توجه به سرمایه بالای ایرانیان خارج از کشور، چنانچه 5 تا 10 درصد این سرمایه وارد کشور شود، رقم قابل توجهی خواهد بود.
اکتشاف ذخایر جدید
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به سهم یک درصدی بخش معدن و 5 درصدی صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی (GNP) گفت: در کشورهای پیشرفته و حتی برخی کشورهای در حال توسعه خاورمیانه، این رقم به 16 درصد می رسد که برای اثر گذاری این بخش به عنوان رقیبی در مقابل نفت و گاز، نیازمند حمایت های ویژه و تصمیمات جدی هستیم.
وی ادامه داد: 68 نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد و مناطق وسیعی از کشور که هنوز کار اکتشافی روی آن انجام نشده و بدون شک، در صورت اکتشاف، حجم ذخایر کشور از 57 میلیارد تن به حدود 70 تا 80 میلیارد تن می رسد که طی سال 93 با اجرای برنامه اکتشافی صورت گرفته، 250 میلیون تن به ذخایر «سنگ آهن»، 200 میلیون تن به ذخایر «زغال سنگ» و 30 تن به ذخایر «طلا» در کشور افزوده شد.
کرباسیان با بیان اینکه طی سال 93 به رغم همه محدودیت ها و مشکلات مالی، 1634 میلیارد تومان سرمایه گذاری جذب شده، اظهار داشت: با افتخار اعلام می کنیم که اکنون همه طرح های ایمیدرو فعال بوده یا در حال بهره برداری است.
وی ادامه داد: در سال گذشته 412 میلیون دلار طرح شامل سیمان ونزوئلا، میله گذاری آلومینیوم المهدی، طلای زرشوران و 5 پروژه زیرساختی (برق رسانی و جاده سازی) برای معادن کوچک و متوسط به بهره برداری رسید.
بهره برداری از 10 طرح تا پایان امسال
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: امسال 10 طرح با سرمایه گذاری 372 میلیون دلار مشتمل بر افزایش ظرفیت اسکله بندرعباس از 6 به 12 میلیون تن، آنتیموان سیستان و بلوچستان، پایلوت تیتانیوم کهنوج، پایلوت پترولیوم کک، زغال شویی سوادکوه، پتاس و خور و بیابانک، سالن ریخت آلومینیوم المهدی، احداث جاده و خطوط انتقال و طرح های آهن اسفنجی شادگان و چهارمحال و بختیاری به مرحله بهره برداری می رسند.
وی ادامه داد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان فارس، عملیات اجرایی بزرگترین طرح آلومینیوم کشور با ظرفیت 300 هزار تن و نیز نیروگاه 951 مگاواتی برق آغاز شد و با اجرای این طرح، ظرفیت تولید آلومینوم به حدود 2 برابر افزایش پیدا می کند.
کاهش خام فروشی تا سال 95
کرباسیان با اشاره به برنامه ششم توسعه اقتصادی تصریح کرد: در پایان این برنامه، ظرفیت تولید «فولاد» به 40 میلیون تن، «مس کاتد» به 400 هزار تن و «آلومینیوم» به 700 هزار تن می رسد.
وی افزود: اکنون با جدیت، طرح های کنسانتره و گندله پیگیری می شود و با بهره برداری از این طرح ها تا پایان سال 95، نیاز کشور به این محصولات رفع می شود و تا حدود زیادی از خام فروشی سنگ آهن جلوگیری می شود. همچنین در دیگر مواد معدنی به جز مواد غیر قابل مصرف در کشور، خام فروشی نخواهیم داشت.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه دولت برای بهبود وضعیت صنعت فولاد، اقداماتی نظیر کاهش عوارض صادراتی و تعیین ارز آزاد برای واردات فولاد در نظر گرفته است، گفت: در حوزه سنگ آهن، قرار است حقوق دولتی بازنگری شود و کاهش یابد. حق انتفاع معادن بزرگ نیز قرار است کاهش یابد.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز کشور به 8 میلیون تن گندله، پیشنهاد ما این است که برای صادرات کنسانتره سنگ آهن عوارض تعیین شود.
برگزاری جلسات جذب سرمایه گذاری
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: تحریم های ظالمانه محدودیت های جدی برای سرمایه گذاران ایجاد کرده و پیش بینی می شود با ایجاد توافق هسته ای، سرمایه گذاران زیادی در بخش معدن و صنایع معدنی ایران حضور یابند. همان گونه که اکنون کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند و جلساتی نیز با برخی کشورها همچون هند، کویت، امارات و عمان برای سرمایه گذاری داریم.
وی ادامه داد: اکنون ال سی 7 طرح فولادی به میزان یک میلیارد و 800 میلیون یورو از سوی چین باز شده و نخستین قسط خود را نیز به تازگی به بانک های ایران واریز کرده است.

اخبار مرتبط