سه شنبه, 04 اردیبهشت,1403
تازه هاسال 95؛زمان رونق معدن و صنایع معدنی

سال 95؛زمان رونق معدن و صنایع معدنی

3,666تعداد نمایش:
1395/01/26تاریخ:





ایران یکی از ۱۰ کشور شاخص معدنی در سطح جهان است و معادنی مانند مس، سنگ آهن، سرب، روی و طلا دارد. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از سازمان های زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است و چشم انداز آن پیشتازی در تحول و توسعه پایدار بخش معدن و صنایع معدنی و رقابتپذیر در زنجیرههای ارزش جهانی است. ماموریتی که برای آن به اختصار نوشته شده است نیز متولی بودن راهبری توسعه، توانمندسازی و رقابتپذیری بخش معدن و صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار کشور است.

استراتژیهای ایمیدرو «توسعه فعالیتهای معدنی و صنایع معدنی دارای مزیت رقابتی در مناطق کمتر توسعه یافته»، «رشد سرمایه گذاری در ایجاد واحدهای زنجیره معدن و صنایع معدنی دارای فناوری نوین و پرریسک»، «توسعه فعالیتهای معدنی و صنایع معدنی برون مرزی با هدف تکمیل زنجیره ارزش»، «توسعه روشهای نوین تامین منابع مالی در اجرای طرحهای توسعه»، «ارتقا، بهره وری، هم افزایی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی» هستند. علاوه بر این «توسعه دانش، پژوهشهای کاربردی و فناوری های مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی»، «توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در فعالیتهای معدنی، صنایع معدنی و زیرساختهای مربوطه»، «توسعه منابع انسانی بخش معدن و صنایع معدنی»، «بازاریابی استراتژیک و توسعه صادرات محصولات و خدمات فنی- مهندسی» نیز استراتژیهای ایمیدرو هستند.

حالا ابتدای سال 95 است و معاون وزیرصنعت، سال ۹۵ را سال نشاط اقتصادی،رشد اشتغال وکارآفرینی دربخش معدن وصنایع معدنی می داند و وعده می دهد که سهم معدن در اقتصاد افزایش ‌یابد.

به گفته مهدی کرباسیان، ایمیدرو در سال ۹۵ تلاش خود را به راه اندازی طرح های جدید، به نتیجه رساندن طرح بزرگ اکتشاف، توجه به سرمایه گذاری داخلی و جلب سرمایه خارجی برای حرکت رو به توسعه کشور، معطوف خواهد کرد، چراکه وجود نیروی انسانی پرتوان، ‌ذخایر غنی معدنی و انرژی و همچنین موقعیت استراتژیک کشورمان، جایگاهی رفیع برای ایران زمین به ارمغان آورده است.

اگرچه رییس هیات عامل ایمیدرو، سیاست کلی بر حمایت از بخش خصوصی است اما این سازمان دولتی همچنان موظف است تا مدیریت و برنامه ریزی دقیقی برای معادن و صنایع معدنی داشته باشد. گزارش پیش رو نگاهی است به آخرین خبر ها و نقطه نظرات مربوط به معادن از زبان مهدی کرباسیان.

فولاد

از نظر جایگاه جهانی آمارهای انجمن جهانی فولاد نشان داد که ایران در سال 2013 میلادی بیش از 15 میلیون و 400 هزار تن فولاد خام که 6/6 درصد بیشتر از سال 2012 است، تولید کرد و توانست در بین کشورهای منطقه خاورمیانه در جایگاه نخست قرار گیرد.حالا باز هم پیشبینی می شود که تولید فولاد در ایران در مسیر توسعه قرار دارد.

به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو با برنامه ریزی های صورت گرفته سال آینده دو میلیون و ۸۰۰هزارتن به ظرفیت تولید فولاد در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی خلیج فارس افزوده می شود.

به گزارش مهدی کرباسیان با اشاره به تولیدات فولاد در استان هرمزگان، در این خصوص می گوید: فولاد کاوه جنوب با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن آهن اسفنجی بهار سال آینده آغاز خواهد شد، همچنین صبا فولاد بعنوان دیگر واحد تولید فولاد اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰هزارتن در سال نیمه اول سال وارد مدار می شود.

مدیرعامل ایمیدرو عنوان کرد: قرارداد افزایش دو برابری ظرفیت فولاد هرمزگان با شرکت های ایتالیایی نهایی شده است و از سال ۹۵ این افزایش صورت خواهد گرفت.

سنگ آهن

مهدی کرباسیان؛ رئیس هیات عامل ایمیدرو معتقد است قیمت سنگ‌آهن در سال 95 تغییر اساسی نخواهد داشت. چرا که با توجه به اینکه چین درصدد است که براساس برنامه‌ریزی‌ها، صادرات خود را به میزان 150 میلیون تن کاهش دهد. از سویی دیگر استرالیا و برزیل با توجه به برنامه بهره‌برداری از معادن جدید، تولید سنگ‌آهن را افزایش خواهند داد. اما با توجه به اینکه قیمت تمام شده سنگ‌آهن برزیل بعنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سنگ آهن در دنیا 13 دلارخواهد شد، درنتیجه به نظر نمی‌رسد که بازار دنیا خیلی تغییر وسیعی را در حوزه سنگ‌آهن داشته باشد.

تحلیلگران معتقدند پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن ایران وابستگی بسیاری به سیاستگذاری چین دارد گرچه با بهود وضعیت بازار برگرداندن معادن به مدار تولید کار آسانی نخواهد بود و معدنکاران تا زمانی که قیمت سنگ‌آهن به ثبات لازم نرسد، ریسک سرمایه‌گذاری مجدد را نخواهند پذیرفت.

آلومینیوم

قرار است که با همکاری بزرگ ترین شرکت آلومینیوم هند با ایمیدرو گامی در توسعه صنعت آلومینیوم ایران برداشته شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو در دیدار با مدیر عامل بزرگ ترین شرکت آلومینیوم هند اعلام کرده است: با توجه به روابط و همکاری خوب ایران و هند و همچنین وجود گاز فراوان در ایران و ذخایر بالای بوکسیت در هند،‌ این همکاری می تواند در بازارهای جهانی بسیار ثمر بخش باشد.

مهدی کرباسیان می گوید: دو طرف با تشکیل کمیته مشترک می توانند زمینه همکاری های چندجانبه را فراهم کنند به طوری که ساخت کارخانه آلومینیوم،‌ ایجاد نیروگاه هزار مگاواتی و تامین بلند مدت مواد اولیه تولید شمش آلومینیوم را در برگیرد.

مهدی کرباسیان ادامه می دهد: چابهار با توجه به شرایطی که برای تولید رقابتی دارد منطقه ای مناسب برای ایجاد کارخانه آلومینیوم است. وی می افزاید: با توجه به مواد اولیه ای که هند در اختیار دارد می توان بخشی از نیاز به کارخانه های تولید شمش در ایران را در قالب همکاری بلند مدت تامین کرد.

در این نشست دو طرف توافق کردند،‌ به سرعت گروهی مشترک از کارشناسان،‌ گزارشی از چگونگی اجرایی شدن تصمیمات ارایه دهند.

عوامل تضعیف بخش معدن

اما در مسیر برنامه ریزی ها برای بخش معدن باید بر عوامل تضعیف بخش معدن نیز توجه ویژه شده و در راستای رفع موانع اقدام شود.

یکی از عوامل تضعیف بخش معدن بحث محیط زیست است. تعامل ضعیف سازمان های منابع طبیعی و محیط زیست از عوامل تضعیف بخش معدن کشور محسوب می شود و نگرش مثبتی برای سرمایه گذاری در این بخش ندارند.

عدم استفاده از ماشین آلات جدید و نوسازی معادن نیز مسئله مهمی است که امید است در شرایط پس از برجام مدیریت شده و نتیجه بهتری را در پی داشته باشد.

علاوه بر آن، دولت باید افزایش حقوق دولتی معادن را متناسب با قیمت های جهانی مواد معدنی افزایش دهد و همزمان در دوره هایی که قیمت های جهانی کاهش دارد، حقوق دولتی را برای حمایت از بهره برداران معادن کاهش دهد.


منبع: عصر اقتصاد -مژده پورزکی

اخبار مرتبط