سه شنبه, 29 اسفند,1402
مصاحبهاحیای معادن کوچک با هدف توسعه مناطق محروم در دستور کار است

احیای معادن کوچک با هدف توسعه مناطق محروم در دستور کار است

4,726تعداد نمایش:
1398/05/09تاریخ:




به گزارش روابط عمومی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی، «مهدی کرباسیان » در گفت وگو با ایرنا افزود: طرح احیای معادن کوچک و فعال سازی آنها در واقع یک اقدام ملی است و علاوه بر اشتغال و عمران و آبادی مناطق محروم، موجب استفاده از ذخایر معدنی روباز، کمک به حوزه های فولاد، مس و غیره خواهد شد، همچنین ضامن سیاست های توسعه اقتصادی و تحقق بخشیدن اقتصاد مقاومتی است. 
 
به گفته این مقام مسئول در دولت یازدهم، برنامه اکتشاف معدنی ایمیدرو در دولت یازدهم در وسعت ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع زمینی و از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ۲۰۰ هزار کیلومتر ژئوفیزیک هوایی به اجرا گذاشته شد که با توجه به طرح جامع فولاد که در افق ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی برنامه ریزی شده، تامین سنگ آهن مورد نیاز، ضرورتی جدی است. 
 
وی تاکید کرد: احیای معادن کوچک و متوسط ضمن ایجاد اشتغال و توسعه در مناطق محروم، نیاز کنسانتره سازی در چرخه تولید فولاد را فراهم می سازد و مسئولیت این مهم برعهده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (وابسته به سازمان ایمیدرو) قرار گرفته و در این زمینه فعال است.
 
رئیس پیشین هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) تصریح کرد: واقعیت اینکه معادن کوچک از نظر عیار ماده معدنی چندان قابل توجه نیست، ضمن اینکه هزینه های استخراج بالا و از نظر زیر ساخت نیز مشکلات خاص خود را دارند.
 
وی یادآور شد: جاده سازی برای حمل و نقل مواد معدنی برای اینگونه معادن مقرون به صرفه نیست تا سرمایه گذار در این زمینه وارد عمل شود، مشکل نقدینگی در واقع مربوط به عموم واحدهای تولیدی است، اما پشتیبانی از این واحدها با توجه به ایجاد اشتغال، اهمیت بسزایی دارد.
 
کرباسیان، فعال سازی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی را با توجه به رویکرد این صندوق که حمایت از بخش خصوصی است، در ارتباط با معادن کوچک مهم ارزیابی کرد و گفت: اینگونه معادن با مالکیت ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی به چرخه تولید می پیوندند.
 
وی توضیح داد: تفاهم نامه های جداگانه ای برای احیای معادن کوچک در بهمن ماه ۹۶ بین تشکل های معدنی به امضا رسید که از جمله آنها بین خانه معدن و انجمن سنگ آهن ایران بود که انجمن سنگ آهن ایران واحدهای واجد شرایط دریافت کمک یا نیازمند سرمایه‌گذاری را شناسایی خواهد کرد و پس از بررسی قابلیت سرمایه‌گذاری در آن و توجیه اقتصادی این کار، اقدام به معرفی آنها به سرمایه‌گذار خواهد کرد. 
 
  معاون وزیر صنعت در دولت یازدهم، هدف از اجرای تفاهم نامه خانه معدن با انجمن سنگ آهن را احیای معادن کوچک و متوسط سنگ آهن، کاهش قیمت تمام شده معادن و تکمیل واحدهای فرآوری در این بخش ذکر کرد.
 
وی تصریح کرد: بهره برداران معادن کوچک از نظر مالی توانمندی کافی ندارند، بنابراین نیازمند حمایت های لازم از سوی وزارت صنعت هستند و در این زمینه لازم است تدابیر مربوطه اتخاذ شود.
 
به گفته کرباسیان، شرکت معدنی - صنعتی میدکو هم در چارچوب تفاهم نامه بهمن ماه ۹۶ ابراز آمادگی کرده بود که از معادن کوچک نسبت به خرید سنگ آهن به شکل تضمینی مبادرت کند و این پشتوانه ای برای بهره برداران اینگونه معادن محسوب می شود.
 
وی یادآور شد: شرکت طلای موته ( اصفهان) مدت ۲ تا سه سال از معادن اطراف این مجتمع نسبت به خرید خاک اقدام می کرد که سال گذشته با این اقدام جهش تولید پیدا کرد که از ۲۵۰ کیلوگرم سالیانه، پارسال به ۶۰۰ کیلوگرم شمش طلا رسید.
 
رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: اقدام مزبور در ارتباط با مس نیز در سال ۹۷- ۱۳۹۶ شکل اجرایی به خود گرفت و با احیای معادن کوچک حرکت رو به جلو در بخش معادن وصنایع معدنی را مشاهده خواهیم کرد.
منبع: صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی

اخبار مرتبط

بهار معادن آغاز شد

بهار معادن آغاز شد


فعال کردن معادن کشور و استفاده بهینه از ظرفیت‌های معدنی مدتی است که مورد توجه جدی سران کشور قرار گرفته است. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با هیات دولت از آنان خواستند تا توجه بیشتری به بخش معدن کنند چون هم‌اکنون 15 درصد معادن کشور فعال‌اند و اگر بتوان سایر معادن را به راه انداخت آنگاه کشور قادر خواهد بود جایگزین مناسبی برای نفت پیدا کند. رئیس‌جمهور نیز در جمع دولتی‌ها از اهمیت بهره‌برداری از معادن کشور سخن گفته و خواستار فعال شدن بیش از پیش این بخش شده است. شاید برای اولین بار باشد که اهمیت بخش معدن در سطح عالی سران حکومتی مطرح می‌شود، از این رو یکی از بهترین فرصت‌ها پیش روی فعالان معدنی کشور قرار گرفته تا آنان بتوانند با رصد کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش، ظرفیت‌های معدنی کشور را فعال کنند. با توجه به اهمیت بحث در گفت‌وگو با رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران این موضوع را بررسی کرده‌ایم که توسعه بخش معدن کشور چه راه‌هایی دارد و چگونه می‌توان از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران دعوت به همکاری کرد.