پنجشنبه, 09 فروردین,1403
تازه هاتولیدات صادرات محور، راهبرد معدن و صنایع معدنی در اقتصاد مقاومتی است

تولیدات صادرات محور، راهبرد معدن و صنایع معدنی در اقتصاد مقاومتی است

3,394تعداد نمایش:
1395/02/26تاریخ:




رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: صادراتی شدن تولیدات معدنی و صنایع معدنی از راهبرد های اساسی این بخش در اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان در نخستین گردهمایی مدیران ایمیدرو که به میزبانی در سال 95 با محوریت "ایمیدور؛ نقش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد مقاومتی" برگزار می شود، با تاکید بر مطلب فوق تصریح کرد: در سال گذشته چنانچه شاهد صدور 4.2 میلیون تن فولاد نبودیم، این صنعت در کشور به شدت دچار بحران می شد این در حالی است که قیمت جهانی تولیدات این بخش با افت بیش از 50 درصدی همراه شده بود.

وی سال گذشته را دوره بحران عمیق بخش معدن و صنایع معدنی دانست و گفت: مشکلات جهانی سبب شده بسیاری از کارخانه ها با نیمی از ظرفیت تولید فعالیت کنند اما ایران توانست با رویکرد صادراتی در صنعت فولاد- که زنجیره بالایی از محصولات را در برمی گیرد- بخش زیادی از چالش ها را پشت سربگذارد.
به گفته کرباسیان، بخش معدن و صنایع معدنی نقش پررنگی در اقتصاد مقاومتی دارد و باید بتواند به وظایف خود برای اعتلای این حوزه از اقتصاد ملی عمل کند.
وی یادآور شد: سال گذشته با هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بودیم اما کمیته نقدینگی این سازمان با پایش های هفتگی که انجام می داد توانست علاوه بر عبور از بحران، به تزریق اعتبار و نقدینگی به طرح ها ادامه دهد به طوری که هیچ طرحی دچار رکود نشد.
رییس هیات عامل ایمیدرو، تحرک در طرح ها و گشایش های مالی را از نتایج برجام توصیف کرد و اظهار داشت: در حالی که تا پیش از برجام، شرکت های صاحب نام خارجی حاضر به پاسخ دادن به تقاضای طرف های ایرانی نبودند اما پس از آن رویداد، طرف های خارجی دست همکاری به سوی ایران دراز کردند که نتیجه آن نیز امضای تفاهمنامه های سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های بزرگ جهانی بود.
وی این امر را از حمایت های مردم و رهبری معظم انقلاب و زحمات دولت دانست و گفت:  اخیرا در سومین نشست اقتصادی ایران و اروپا که در زوریخ سوییس انجام شد، بانک های اروپایی آمادگی خود را برای تامین اعتبار پروژه های ایران اعلام کردند هر چند در آینده شاهد گسترده شدن این روابط خواهیم شد.
کرباسیان درباره عملکرد ایمیدرو در سال 94 گفت: توسعه فعالیت های اکتسافی، از اقداماتی است که کمک فراوانی به افزایش فعالیت های معدنی در راستای اقتصاد مقاومتی می کند. به گفته وی، همکاری بخش معدن با سازمان انرژی اتمی که در بیش از 4 دهه اخیر بی سابقه بوده در سال گذشته عملی شد و یکی از ثمرات آن، کشف 6 عنصر نادر خاکی در محدوده ایران مرکزی است.
وی ادامه داد: 11 برابر شدن سرمایه بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و رسیدن به سرمایه 110 میلیارد تومانی این نهاد پشتیبان معدن، از دیگر اقدامات سال قبل است. کرباسیان در این باره گفت: حمایت از شرکت های کوچک و متوسط معدنی از جمله نقش هایی است که این صندوق در مسیر اقتصاد مقاومتی بر عهده دارد.
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: در سال 95 نیز علاوه بر توسعه فعالیت های اکتشافی،  طرح های استانی فولاد به مرور وارد مدار تولید می شوند. همچنین فعال شدن طرح تولید کنسانتره و سرباره تیتانیوم که از دهه های گذشته بر جای مانده نیز از برنامه امسال است.
کرباسیان تصریح کرد: در سال جاری، ارزش طرح هایی که راه اندازی خواهد شد به 680 میلیون دلار می رسد.
نخستین گردهمایی ایمیدرو در سال 95 به میزبانی شرکت فولاد مبارکه در شهر اصفهان برگزار می شود.
منبع: imidro.gov.ir

اخبار مرتبط