دوشنبه, 28 اسفند,1402
تازه ها ایران بازار نو ظهور برای سرمایه گذاری است

ایران بازار نو ظهور برای سرمایه گذاری است

4,862تعداد نمایش:
1395/02/31تاریخ:




رییس هیات عامل ایمیدرو در همایش تجاری ایران و ایتالیا، ایران را به عنوان بازاری نوظهور برای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، مهدی کرباسیان در این همایش که سفیر ایتالیا،‌ معاون وزیر خارجه آن کشور و همچنین جمعی از مدیران شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی، بیمه ای،‌ بانک،‌ سرمایه گذاری، حمل و نقل و... حضور داشتند با تاکید بر مطلب فوق تصریح کرد: با توجه به امکانات انرژی،‌ مواد اولیه،‌ ذخایر معدنی،‌ هزینه دستمزد پایین، دسترسی به بازار 400 میلیون نفری کشورهای همسایه و همچنین نیروی کاری ماهر و توانمند،‌ فرصت بسیار مناسبی برای شرکت های خارجی در حوزه های مختلف فراهم آمده است.
وی با بیان اینکه اقتصاد ایران برخلاف برخی کشورهای منطقه،‌ تنها متکی به نفت نیست، گفت: صنایع حمل و نقل،‌ غذایی،‌ خودرو،  ‌داروسازی، پتروشیمی و معدن و صنایع معدنی از جمله بخش های اقتصاد ایران است که پتانسیل بالایی برای شرکای خارجی دارد که می توانند به صورت ایجاد شرکت مشترک با بخش خصوصی ایران یا سرمایه گذاری مستقیم همکاری کنند.
وی ادامه داد: ایران همچون کشورهای چین و مالزی از رشد اقتصادی اشباع نشده و زمینه های متعددی برای سرمایه گذاری و سودآوری برای طرف های خارجی دارد. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت،‌ گفت: شرکت های خارجی با قانون سرمایه گذاری خارجی مورد حمایت دولت قرار دارند و طبق آن، ضمانت های لازم را دریافت می کنند و قادر خواهند بود تمام یا قسمتی از سرمایه خود را خارج کنند.
کرباسیان در بخش دیگری از سخنانش، از آغاز فعالیت شرکت مشترک دانیلی ایتالیا و ایمیدرو خبر داد و افزود: این شرکت در حال حاضر مشغول تهیه طرح توجیه فنی و اقتصادی ایجاد زنجیره فولاد در منطقه چابهار است.
وی از دیدار مدیر عامل بیمه دولتی ایتالیا (ساچه) با رییس کل بانک مرکزی ایران،‌ ابراز خرسندی کرد و آن را گامی در جهت برطرف کردن مشکلات بیمه ای و بانکی دو طرف خواند.
رییس هیات عامل ایمیدرو به اهدف برنامه ششم توسعه اشاره و تصریح کرد: ایران قرار است در طول این برنامه،‌250 میلیارد دلار جذب طرح های مختلف کشور کند که زمینه مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی با کشورها از جمله ایتالیا به ویژه معدن و صنایع معدنی ایجاد کرده است.
وی یکی از اهدف این برنامه را دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصاد ذکر کرد و گفت: بخش معدن و صنایع معدنی، توانایی رشد 8.8درصدی را در طول برنامه ششم دارد.
کرباسیان تصریح کرد: برای تحقق اهداف کلان بخش معدن و صنایع معدنی حداقل 40 میلیارد دلار جذب حوزه های فولاد،‌ مس و آلومینیوم خواهد شد. وی با با اشاره به اقدامات ایمیدرو در اکتشاف جدید در کشورمان گفت: از دو سال پیش تاکنون برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربع اجرا شده که تاکنون 50درصد آن در بخش های ژئوفیزیک و پایه ای انجام شده که در این برنامه در صدد جذب شریک خارجی با مشارکت بخش خصوصی ایران هستیم.
کرباسیان ادامه داد: پیش بینی می شود با اتمام عملیات جدید اکتشاف 6 تا 8 معدن بزرگ مقیاس در حوزه های اصلی به معادن کنونی کشور افزوده شود. این در حالی است که بخشی دیگر از نتایج اکتشاف مربوط به عناصر نادرخاکی و فلزات ارزشمند است.
وی درباره همکاری با کشورهای مختلف تاکید کرد: شرکت ها و کشورهایی که در طول تحریم با ایران همکاری داشتند در شرایط جدید نیز به عنوان شرکای ایران انتخاب می شوند و فرصت همکاری با کشورمان را دارند.
وی خطاب به مدیران شرکت های ایتالیایی گفت: در اغلب سال های گذشته ایتالیا شریک نخست تجاری ایران بود و باید در شرایط جدید نیز تلاش شود شریکی بلند مدت برای ایران باشد. 

متن کامل سخنرانی

منبع: imidro.gov.ir

تصاویر

اخبار مرتبط