سه شنبه, 04 اردیبهشت,1403
تازه هانشست خبری با اصحاب رسانه - بهمن ماه 94

نشست خبری با اصحاب رسانه - بهمن ماه 94

3,581تعداد نمایش:
1394/11/21تاریخ:

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ مهدی کرباسیان که به مناسبت ایام مبارک دهه فجر و عملکرد این سازمان سخن می گفت، تصریح کرد: امروزه علاوه بر استفاده از فاینانس،‌ از سرمایه گذاری خارجی نیز در طرح های بخش معدن و صنایع معدنی استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: در سفر رییس جمهوری به اروپا،‌ صندوق های بیمه ساچه ایتالیا و کوفاس فرانسه با بانک مرکزی ایران به توافق رسیدند و پوشش بیمه ای تامین مالی را برعهده گرفتند.

رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: در گذشته برای دریافت فاینانس،‌ تنها متکی به چین بودیم اما اکنون گزینه های متعددی برای جذب سرمایه و تامین مالی داریم که نمونه آن تشکیل شرکت مشترک سرمایه گذاری دو میلیارد یورویی ایمیدرو و دانیلی ایتالیا و همچنین ایمیدرو و قزاقستان برای فعالیت در زنجیره فولاد است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه تامین کنندگان سرمایه از کشور آلمان، ژاپن و کره جنوبی  گفت: به زودی شرکت های کره جنوبی نیز برای همکاری در این حوزه به ایران سفر می کنند و در کنار شرکت های، ژاپنی و اروپایی آماده همکاری مالی،‌ فناوری و مشترک با ایران هستند.

رییس هیات عامل ایمیدرو به ارایه کمک های آموزشی به افغانستان اشاره کرد و گفت: قرار است در سفر وزیر معادن و نفت آن کشور به ایران،  تفاهمنامه ای برای ارایه کمک های آموزشی در بخش معدن به مهندسان،‌ تکنیسین ها و کارگران افغانستان امضا شود. همچنین دو طرف شرکتی نیز برای سرمایه گذاری در حوزه سنگ آهن ایجاد می کنند.

کرباسیان در برابر سوالی مبنی بر چگونگی دستیابی به اهداف چشم انداز در بخش فولاد گفت: به نظر ما ایران قابلیت دستیابی به هدف 55 میلیون تن ظرفیت تولید این محصول را دارد این در شرایطی است که طبق پیش بینی ها، سالانه به طور متوسط مصرف فولاد تا 2.5 برابر رشد خواهد یافت پس با توجه به مزیت هایی که در اختیار داریم از اکنون باید به فکر تامین نیاز داخلی  و صادراتی فولاد باشیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: با توجه به راه اندازی خطوط جدید تولید کنسانتره و سنگ آهن جدید، در سال آتی، شاهد محدود شدن صادرات سنگ آهن به خارج خواهیم شد. و این به معنی اینست که ارزش افزوده تولیدات معدنی،‌ در داخل کشور ایجاد می شود.

کرباسیان در پاسخ به سوال خبرنگار صداو سیما نیز درباره جایگاه بخش معدن در رشد اقتصادی گفت: توانمندی ها و پتانسیل های ما نشان می دهد باید سهم معدن را از یک درصد فعلی به 3درصد و سهم صنایع معدنی را از 5درصد فعلی به بالاتر از این رقم افزایش یابد به طوری که مجموع سهم دو بخش به مرز 16درصد برسد. 

وی همچنین با اشاره به پیشنهادهای ایمیدرو به مجلس و دولت برای رونق در بخش معدن اظهار داشت: کاهش حقوق دولتی معادن،‌ افزاش تعرفه ها،‌ ایجاد تحرک در پروژه های عمرانی کشور،‌ استمهال بدهی ها و ... راهی برای عبور از رکود در بخش معدن و صنایع معدنی و افزایش تقاضا برای این بخش است.

اخبار مرتبط