جمعه, 31 فروردین,1403
سخنرانی هاهمایش تجاری ایران ایتالیا

همایش تجاری ایران ایتالیا

4,489تعداد نمایش:
1395/04/03تاریخ:



بخش اول: Greeting

 خانم ها آقایان

عرض ادب و احترام خدمت همه دوستان ایرانی و و مهمانان ایتالیایی .به سهم خودم از برگزار کنندگان این همایش ، اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران ، وزارت امور خارجه ایتالیا ، سفیر محترم ایتالیا جناب آقای Conciatori  و موسسه Ambrosetti تشکر و قدرانی می کنم و از اینکه در جمع شما هستم خوشحالم.

بخش دوم: رابطه ایران و ایتالیا

ایران و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که سابقه تاریخی- تمدنی قابل توجهی دارند، اسناد تاریخی موجود نیز بیانگر خاستگاه‌های مشترک اقوام است و به عنوان مثال آیین مهر از ایران به رم رفت و طرفداران زیادی پیدا کرد.( در دوران صفوی، شاه عباس در مدت بیش از چهار دهه حکومت خویش سعی کرد تا با دولت ونیز رابطه برقرار کند. (در خصوص روابط ایران در عهد ناصری نیز باید گفت اولین موافقت‌نامه تجاری رسمی ایران و ایتالیا در سفر ناصرالدین شاه به اروپا در محلی به نام ساردینا به امضا رسید(.رابطه ایران و ایتالیا در دهه های اخیر همواره یک روند صعودی و مثبت داشته و این نکته مهمی است.

 ما در ایران همواره فرهنگ ایران وایتالیا را کاملا نزدیک به هم می دانیم و این حس مشترک روابط فرهنگی به توسعه روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور کمک شایانی نموده است. حجم مبادلات تجاری تهران و رم تا  سال 2010 رقم 7 میلیارد یورو بود.آخرين آمار منتشر شده از سوي كميسيون اروپا نشان مي دهد ايتاليا بزرگترين شريك تجاري ايران در ميان 27 كشور اروپايي در سال 2010 بوده است بر اساس گزارش يورواستات مبادلات ايران و ايتاليا در اين سال به 6.67 ميليارد يورو رسيد كه بدين ترتيب ايتاليا بزرگترين شريك تجاري ايران در ميان كشورهاي اروپايي طي اين سال شناخته شده است. مبادلات ايران با ايتاليا بيش از يك ششم كل مبادلات ايران با اتحاديه اروپا در اين سال بوده است.

 دردوران تحریم این رابطه دارای فراز و نشیب هایی بوده است ولی در دولت یازدهم اراده جدی برای افزایش سطح مبادلات فی مابین شکل گرفت که  در طی سفر اقای دکتر روحانی در ژانویه 2016(بهمن ماه سال 94)،به ایتالیا تفاهم نامه هایی به ارزش 17میلیارد یورو به امضا رسید که در بخش معدن و صنایع معدنی شرکت دانیلی با سرمایه گذاری مشترک با ایمیدرو   به ارزش 6 میلیارد دلار توافق کردند.

بخش سوم ایمیدرو:

ایران دارای ذخایر غنی نفت و گاز است و ما به دنبال برنامه ریزی برای توسعه ظرفیت صادرات به اروپا به عنوان یکی از واردکنندگان اصلی انرژی هستیم.

از سوی دیگر برنامه ششم توسعه ایران از سال 1396 ( 2017) آغاز می شود. ما در ایران  به دنبال جذب 250میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساختارهای نفت،گاز،صنایع،معدن و صنایع معدنی است.بنابراین فرصت های سرمایه گذاری شرکت ها،بانک ها،سرمایه گذاران،موسسات مالی،پیمانکاران و تامینن کنندگان است که نه تنها در پروژه ها به عنوان پیمانکار و تامین کننده مالی باشند بلکه به عنوان سرمایه گذار و سهامدار بلند مدت حضور داشته باشند که موجب روابط بلند مدت و همکاری استراتژیک خواهد شد.

برخلاف دیگر کشورهای صادرکننده نفت،ایران تنها وابسته به درامدهای نفتی نیست و صنایع خودروسازی،فرش،پتروشیمی،کشاورزی،صنایع غذایی،کشتی سازی  و همچنین ایمیدرو نیز در توسعه این بخش فعالیت دارند.

دولت ایران قصد دارد تا در برنامه ششم توسعه به نرخ رشد 8 درصد دست یابد که در آن بخش معدن و صنایع معدنی رشد سالیانه بیش از 8.8 درصد خواهد داشت تا بتواند پاسخگوی تقاضا باشد.رسیدن به این هدف نیازمند بیش از 40میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش فولاد، آلومینیوم،مس،روی و صنایع مرتبط و همچنین بخش اکتشاف و زیرساختارها است.

ایمیدرو به عنوان یکی از بازوهای اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان بزرگترین سازمان دولتی متولی بخش معدن و صنایع معدنی ایران به عنوان یک سازمان سیاستگذار و توسعه ای فعالیت می کند که بدلیل انعطاف در ساختار ، قوانین و مقررات حاکم بر آن همانند یک بخش خصوصی آمادگی لازم برای همکاری با بخش خصوصی داخلی و خارجی در حوزه معدن و صنایع معدنی به روش ها و شکل های مختلف سرمایه گذاری از قبیل : سرمایه گذاری مشترک، واگذاری طرح و معادن، EPCF و BOO, BOT و یا  توسعه معادن و طرح ها از طریق ورود به بازار سرمایه و جذب منابعو یا دیگر مدل های پیشنهادی مشترک مورد توافق را دارد.

اکتشاف از اولویت های ایمیدرو برای توسعه زنجیره معدنی است.ما برنامه جامعی را برای افزایش فعالیت های اکتشافی تا250هزار کیلومتر مربع داریم که حدود 50 درصد آن تاکنون انجام شده است و خوشبختانه به منابع بالقوه ای در روی،آهن،مس و طلا دست یافتیم و برای تکمیل آنها تمایل به مشارکت سرمایه گذاران و پیمانکاران داریم.

دربخش فولاد ایران با ظرفیت تولید 23 میلیون تن در رتبه 14 جهانی قرار دارد.در بخش مس نیز با تولید سالانه 350 هزار تن در رتبه 12 جهان قرار داریم و در بخش آلومینیوم نیز با تولید سالانه 200 هزار تن در رتبه 17 جهان هستیم.در بخشی از نقشه راه ما،تقاضای فولاد تا سال 1404 به 40 میلیون تن خواهد رسید بنابراین ما قصد داریم ظرفیت تولید فولاد را به 55 میلیون تن برسانیم که 15 میلیون تن آن صادر شود.ایمیدرو پیش بینی می کند که بیش از 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش زنجیره تامین فولاد و زیرساختارها مورد نیاز است.

چشم انداز ما برای آلومینیوم و مس تا سال1404 1.5 میلیون و 450 هزار تن است و 10 میلیارد دیگر نیز در این بخش مورد نیاز می باشد.

برای تولید دیگر محصولات معدنی مانند تیتانیوم، کک نفتی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا ، زغالسنگ و محصولات راهبردی همچون عناصر نادر خاکی که اخیرا 6 نوع آن تولید شده است، برنامه های مجزایی داریم.

ما قصد داریم تعدادی کارخانه احداث کنیم بنابراین تمایل به همکاری شرکای معروف  جهت ارائه دانش فنی بالا و تکنولوژی در مقیاس جهانی جهت سرمایه گذاری در پروژه های مذکور را داریم.

ایران یکی از کم هزینه ترین کشورها برای تولیدات معدن و صنایع معدنی است که این امر به دلیل قیمت مناسب و فراوانی انرژی ، نرخ پایین بهره مالکانه ، هزینه پایین دستمزد نیروی کار و دیگر مزیت هایی همچون دسترسی به آب های بین المللی، خطوط راه آهن،‌ شبکه برق و تعرفه مناسب سیستم حمل و نقل است.

بر اساس گزارش های بین المللی رتبه جهانی رقابت پذیری ما 17 رتبه بهبود یافته است و از رتبه 83 به 66 ارتقا یافتیم و در برخی موارد مانند شاخص اندازه بازار در رتبه 19 جهان و در بخش اموزش در رتبه 47 جهان قرار داریم.

از انجا که اقتصاد ایران در سال جاری رشد سریعتری را تجربه خواهد کرد،ایمیدرو نیز قصد دارد تا رقابت پذیری بین المللی بخش معدن و صنایع معدنی را در ایران افزایش دهد.

ما با برخورداری از 57 میلیارد تن ذخایر احتمالی و قطعی و 68 نوع ماده معدنی ،پروژه های فراوانی جهت همکاری با بانک ها و موسسات مالی و دیگر علاقمندان به همکاری تعریف کرده ایم.

بر اساس اولویت سرمایه گذاران زمینه تسریع سرمایه گذاری فراهم خواهد شد .تمام مراحل سرمایه گذاری و فرایند جذب سرمایه ،تحت قانون جذب و جلب سرمایه گذاری خارجی با ضمانت هایی از طرف دولت جمهوری اسلامی برای برگشت یا خارج کردن سرمایه ها از کشور صورت می گیرد.

ما پروژه های متعددی در بخش اکتشاف و توسعه معدن و صنایع معدنی داریم که آماده سرمایه گذاری هستند و تمایل به مذاکره با شرکای علاقمند برای دست یابی به روش مشترک انجام کار هستیم.

بخش چهارم:رابطه ایمیدرو و شرکت های ایتالیایی:

همکاری ایمیدرو وشرکت های تابعه آن با شرکت های ایتالیایی در حوزه معدن و صنایع معدنی از قبیل زغال سنگ، فولاد و آلومینیوم از سال های دور  بسیار گسترده بوده و همچنان ادامه دارد البته هنوز مطلوب ما نیست  و ما امیدواریم که سطح  این همکاری ها به جایگاه مطلوب برسد و ایتالیا همچنان شریک تجاری شماره یک ایران در اورپا و ایمیدرو نیز شریک شماره یک شرکت های ایتالیایی در حوزه معدن و صنایع معدنی در خاورمیانه تبدیل شود .من از همین جا از شرکت های ایتالیایی تشکر ویژه می کنم که  دردوران تحریم با وجود سختی های فراوان همکاری خود را با ما قطع نکردند و در کنار ما ماندند، قطعا دولت و ملت ایران دوستان خود را فراموش نمی کنند .

ما در ایمیدرو همکاری های بسیار نزدیک و خوبی با شرکت های بانک ها و موسسات مالی و بیمه ایتالیا در سال های گذشته داشتیم .برای مثال همکاری شرکت های فولاد مبارکه در سال 1996 بیش از 500 میلیون یورو در تامین تجهیزات و ساخت کارخانه فولاد،  شرکت ذوب آهن اصفهان با ITA Advanced Technology  ایتالیا در تولید بیش از 26 هزار قطعه صنعتی و تولید محصولات فلزی و صنعتی ، طرح تجهیز معادن ذغالسنگ طبس در سال 1999 به ارزش  153 میلیون دلار با فاینانس بانک کمرشیال ایتالیا و بیمه ساچه ، فولاد هرمزگان با شرکت   SMS Demag   به ارزش 324 میلیون دلار ، همکاری شرکت دانیلی به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار در طرح های سنگ آهن و فولاد.

اکنون با انجام سفر رئیس جمهور محترم ایران به ایتالیا و سفر متقابل نخست وزیر محترم ایتالیا به تهران در ماه گذشته نشان از عزم جدی دو طرف برای توسعه سطح روابط تجاری و اقتصادی دارد. ما در بخش معدن و صنایع معدنی موافقت نامه ها و قرارداد های خوبی را امضا نموده و در حال اجرایی کردن آنها هستیم برای مثال همکاری مشترک ایمیدرو با شرکت دانیلی را با ثبت شرکت مشترک پرشین متالیک و سهامداری 60% دانیلی و 40% ایمیدرو اغاز کردیم که هدف این شرکت مشترک تولید 5/6 تن گندله و 3 میلیون تن آهن اسفنجی در فاز اول و ورود به بورس و بازار سرمایه برای جذب منابع بیشتر در فاز دوم و در نهایت  تولید13 میلیون تن گندله و 6 میلیون تن آهن اسفنجی در فاز سوم خواهد بود.ما در حال برنامه ریزی برای تولید شمش آلومینیوم و صنایع پاییت دست به کمک شرکت دانیلی نیز هستیم.

ما در ایمیدرو با سیاست سرمایه گذاری و توسعه از طریق جذب منابع مالی در قالب های مختلف از همه سرمایه گذاران و فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی ایتالیا دعوت می کنیم تا بتوانیم به توسعه روابط تجاری دو کشور در بالاترین سطح ممکن دست یابیم

بخش پنجم: قدر دانی مجدد و دعوت به حضور در IMIS2016

در پایان ضمن سپاس مجدد از همه ، شما را دعوت می کنم دردومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران (IMIS2016) www.iicic.com/imis2016که در تاریخ 21 و 22 تیرماه 1396 برابر با 11 و 12 جولای 2016 در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می گردد حضور یافته تا برای  همکاری با ایمیدرو و شرکت های تابعه آن از نزدیک گفتگو کنیم.

                                                        

منبع: www.karbasian.com

اخبار مرتبط