سه شنبه, 29 اسفند,1402
تازه هامدل های واگذاری معادن را نمی پسندم

مدل های واگذاری معادن را نمی پسندم

3,927تعداد نمایش:
1396/04/18تاریخ:
 




رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با تاکید بر اینکه گل گهر و تیتانیوم می‌تواند محور توسعه استان کرمان باشد، گفت: در سال گذشته ۱۳۵ هزار میلیارد تومان در اکتشاف هزینه شده است.

به گزارش ایسنا، مهدی کرباسیان اظهار کرد: تا پیش از برجام شرکت‌های معتبر بین‌المللی اگر دعوت ما را برای حضور در ایران حتی برای مذاکره می‌پذیرفتند در حد کارشناس بود و در مواردی کشور سومی را برای انجام مذاکرات پیشنهاد می‌کردند.وی افزود: به عنوان نمونه بعد از برجام بهترین مشاور برای تیتانیوم کهنوج انتخاب شد و امیدواریم به زودی به عرصه مهندسی جزییات برود و پس از آن نیز تجهیزات، خریداری شده و کار آغاز شود.معاون وزیر صنعت در ادامه افزود: فناوری بحث اساسی است و بعد از برجام توانستیم به فناوری‌های روز دست یابیم. کرباسیان تصریح کرد: نکته اساسی و نخستین موضوع در معدن، اکتشاف است و باید دید کشور ما چه دارد. وی با اشاره به اینکه موضوع آب یک چالش اساسی در دنیاست، بیان کرد: آنگونه که در دنیا گفته می‌شود جنگ اصلی در حوزه آب است.رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: در دنیا ذخایر معدنی محدود است و معادن اصلی دنیا شناخته شده‌اند. اکنون شناسایی معادن در اعماق دریاها مورد بحث است.وی با بیان اینکه در منطقه ما که یک منطقه معدنی است، معادن شناخته نشده‌اند، گفت: ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی جدید در کشور تعریف شد.وی افزود: اکتشاف در کشور ما یک عقب‌ماندگی تاریخی دارد و دولتی بودن صرف سازمان زمین‌شناسی و وصل شدن آن به بودجه دولتی، موجب بروز مشکلاتی می‌شود.کرباسیان با اشاره به اینکه تعامل با دنیا در زمینه استفاده از فناوری‌های روز و تجهیزات روزآمد یک نکته اساسی است، گفت: در کشور ما موضوع معدن به طور ویژه دارای اهمیت است زیرا حداکثر اکتشاف ما در کشور در حدود ۱۰۰ سال گذشته ۱۰۰ هزار مترمربع بوده است و این در حالی است که مجموع پهنه‌های معدنی در کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع است.وی با بیان اینکه بیشتر اطلاعات معادن روباز را داریم، گفت: ۳ میلیارد تن سنگ‌آهن، ۳ میلیارد تن زغال سنگ و... از اطلاعات این معادن کشف شده است و با فناوری موجود می‌توان اطلاعات بیشتری را به‌دست آورد.رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: خوشبختانه استان کرمان یکی از اصلی‌ترین استان‌های معدنی کشور و دارای ذخایر است. یکی از کارهای خوب انجام شده در سیرجان و استان کرمان این بود که براساس سیاست‌های اکتشافی، نتایج اکتشافات انجام شده خود را به گل گهر واگذار کردیم زیرا فکر کردیم بهتر عمل می‌کنند و در ادامه خمرود را به میدکو و جلال‌آباد و کک‌سازی زرند را برای ۱۵ سال به بخش خصوصی واگذار کردیم.وی با اشاره به اینکه مدل‌های واگذاری را نمی‌پسندم، تصریح کرد: نمونه این واگذاری‌ها، معادن زغال‌سنگ است و باید دید با واگذاری آنها آیا مشکل حل شده است؟
کرباسیان گفت: در حوزه اکتشاف، اقدامات اکتشافی خوبی در استان کرمان شروع شده و نشان‌دهنده این است که در شمال و جنوب استان ظرفیت‌های خوبی وجود دارد.


وی افزود: در راستای واگذاری اکتشافات تکمیلی به بخش خصوصی، آماده هستیم به هر کدام از بخش‌های خصوصی براساس مدلی که استاندار کرمان طراحی کرده‌اند (معین‌های اقتصادی)، اطلاعات چند ۱۰ هزار هکتار را بدهیم تا کار اکتشاف با سرعت و دقت بیشتری انجام شود. کرباسیان تصریح کرد: در کشوری مانند امریکا در سال ۲۰۱۵م در بخش معدن ۷۸ میلیارد دلار هزینه شده است و این عدد وقتی به فرآوری و استخراج رسیده به ۶۳۰ میلیارد دلار رسیده و در نهایت ارزش افزوده آن دو هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار بوده است که برای ۱۰ میلیون نفر نیز اشتغال ایجاد کرده است. رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بیان کرد: صادرات فولاد در کشور نیز در سال گذشته ۶ میلیون تن بوده که با همت دولت و با وجود همه مشکلات انجام شده است.وی تاکید کرد: برای جلوگیری از خام‌فروشی و رسیدن به تحقق اقتصاد مقاومتی باید تعامل بین‌المللی را افزایش داده و سرمایه جذب کنیم. کرباسیان اظهار کرد: کشور ما کشور معدنی است و باید جذب سرمایه و فناوری خارجی را دنبال کنیم و این مهم در فضای امن و آرام و با تعامل خوب امکان‌پذیر است.رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ادامه داد: چگونه بدون تعامل بین‌المللی، بدون وحدت قوا و بدون حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار در هر سال را در حوزه‌های کاری به اشتغال گماشت؟وی با اشاره به اینکه بروکراسی اداری را باید حذف کنیم، گفت: نکته اساسی که در دولت باید مطرح شود این است که امسال در بودجه وزارت صنعت، برای ایمنی معادن زغال سنگ رقم خوبی دیده و ابلاغ شده است.کرباسیان تصریح کرد: ما به عنوان سازمان توسعه و نوسازی معادن نباید مانعی برای بخش خصوصی باشیم و باید حامی و پشتیبان این بخش باشیم.


۱۰ هزار شغل در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایجاد شد
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) گفت: این سازمان در ۴سال فعالیت دولت تدبیر و امید ۱۰ هزار اشتغال پایدار ایجاد کرده است. به گزارش ایرنا، مهدی کرباسیان افزود: این سازمان با اتمام طرح‌های پیش رو نیز بیش از ۵ هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد.وی ادامه داد: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد ریال از اموال ایمیدرو واگذار و به نام خصوصی‌سازی رد دیون شده بود و در کنار آن شرکت ملی فولاد با پیشینه بیش از ۶۰ سال منحل شده و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی که یک صندوق حمایتی به شمار می‌رفت در فهرست واگذاری قرار گرفته بود.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: همچنین شرکت تهیه و تولید معدنی در فهرست واگذاری قرار گرفت و ۴۵ درصد آن به بانک‌ها واگذار شد.کرباسیان خاطرنشان کرد: ۲۴۰ هزار میلیارد ریال طرح نیمه تمام در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران داشتیم و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم تعداد زیادی از این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده است.وی تصریح کرد: فولاد شادگان در حال بهره‌برداری است و فولاد میانه، هفته آینده افتتاح می‌شود. عملیات اجرایی آلومینیوم تیتانیوم کهنوج و روی مهدی‌آباد آغاز شده و توانستیم در کنار بخش خصوصی و حمایت دولت، سازمان ناکارآمد ایمیدرو را به یک سازمان توسعه‌گرا تبدیل کنیم.کرباسیان از روند طرح منطقه ویژه پارسیان خبر داد و افزود: زیرساخت این منطقه با ۱۰ هزار هکتار مساحت در غربی‌ترین نقطه هرمزگان انجام شده و تاکنون ۵ شرکت معتبر برای توسعه پتروشیمی در این منطقه زمین دریافت کرده‌اند. وی ادامه داد: درحال‌حاضر مقدمات انبار کردن و واردات پودر آلومینیوم در این منطقه از سوی یک شرکت چینی انجام می‌شود. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) اضافه کرد: در منطقه ویژه پارسیان ۱۹ اسکله وجود دارد که از این تعداد، ۴اسکله انتخاب شده و عملیات اجرایی طرح تا مرداد امسال آغاز خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم این منطقه به یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی کشور در کنار خلیج‌فارس در زمینه صنایع فولادی، آلومینیومی و پتروشیمی تبدیل شود. کرباسیان با بیان اینکه برای راه‌اندازی بخش بندر در این منطقه بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود ادامه داد: این اقدامات حداقل ۱۰ هزار اشتغال در این منطقه ایجاد خواهد کرد. وی ادامه داد: درباره این طرح با وزیر نفت جلسه‌هایی برگزار کردیم و خوشبختانه حمایت ویژه وی را در توسعه پتروشیمی منطقه ویژه پارسیان خواهیم داشت.تاکنون در منطقه ویژه پارسیان ۲ واحد پتروشیمی با مجموع سرمایه‌گذاری ۴/۲ میلیارد دلار آغاز به کار کرده که با تکمیل طرح‌های آن برای ۷۵ هزار نفر به طور مستقیم و برای حدود ۲۷۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم، شغل ایجاد می‌شود.همایش «معدن، فرصت‌ها و چالش‌ها» در اتاق بازرگانی کرمان با حضور مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، حسین امیری خامکانی رئیس فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی، بهرام شکوری رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان و دیگر مسئولان استانی برگزار شد. در این همایش بر توان و ظرفیت بالای بخش معدن تاکید شد.





اخبار مرتبط