پنجشنبه, 09 فروردین,1403
مصاحبهمصاحبه اختصاصی با نشریه تخصصی بدمینتون

مصاحبه اختصاصی با نشریه تخصصی بدمینتون

3,864تعداد نمایش:
1395/11/25تاریخ:




• •آقای دکتر کرباسیان شما بعنوان یکی از پرسابقه ترین مدیران کشور و با توجه به این که بدمینتون از ورزشهای جدید در کشور بود، چگونه

شد که مسئولیت فدراسیون بدمینتون را پذیرفتید؟

پاسخ: از زمان حضورم در بنیاد مستضعفان در حوزه ورزش فعالیت های بسیار داشتیم از جمله امتیاز و مدیریت تیم فوتبال پرسپولیس بمدت دو سال و در کنار آن رشته هایی چون والیبال و بسکتبال و دیگر رشته های ورزشی. جناب آقای غفوری فرد معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی به علت محدود بودن بودجه سیاستی را در پیش گرفت مبنی بر مطرح شدن ورزش در سطح ملی به همراه کسب مقام و عناوین بین المللی و حضور در مسابقات. لذا بایست مسئولیت فدراسیون ها را مدیران و مسئولان ملی بر عهده میگرفتند. طی دعوتی از اینجانب پیشنهاد مدیریت برخی از فدراسیونها چون بدمینتون، دوچرخه سواری ، رزمی و... را دادند و بدمینتون را به لحاظ ورزشی با کیفیت و خانوادگی انتخاب نمودم.

امکانات و شرایط ورزش بدمینتون در شروع فعالیت شما چگونه و در چه حدی بود ؟

پاسخ: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و عدم بودجه کافی، توجه کشور در آن سالها به پشتیبانی جنگ بود و توسعه ای در خور علاقه مدیران قبل وجود نداشت و تنها سالن اختصاصی بدمینتون را در تهران داشتیم که زحمات آقای محمد شاه حسینی در حفظ و نگهداری سالن بدمینتون شهید شیرودی قابل تقدیر است. دیگر استانها و شهرها به صورت ساعتی اجاره زمین داشتند و در مقاطعی حتی برای اجاره سالن برای رشته بدمینتون مشکلاتی داشتند و استان زنجان هم با مسئولیت جناب آقای انصاری سالن تمرینی در اختیار داشتند. در آن زمان عدم شناخت این ورزش که خود مشکل بزرگی بود و همینطور تامین بودجه و امکانات در اختیار همانند سالن از مشکلات اساسی بود. در دفتر مشترک فدراسیون ها واقع در خیابان ورزنده با 2 اتاق به همراه دبیر فدراسیون جناب آقای عالمی و همکاران دیگر شروع به کار نمودیم.

چه برنامه و طرحی را جهت بهبود اوضاع و حل مشکلات اجرا نمودید و راهکارها چه بود؟

پاسخ : نسبت به برگزاری دوره های آموزشی و تربیت مربیان و کادر فنی و تخصصی در داخل کشور اقدام شد و بابت رونق بدمینتون مسابقات دهه فجر را در ایران با حضور تیم های معتبر و صاحب نام برگزار نمودیم که باعث حضور مسئولین و مدیران کنفدراسیون بدمینتون آسیا در ایران شد و همچنین اعزام بازیکنان به مسابقات بین المللی و اعزام مربیان و داوران فعال به کلاس های پیشرفته و ارتقاء صورت پذیرفت. شروعی جدی و ماندگار در برگزاری لیگ کشور داشتیم که موجب ترویج و ایجاد انگیزه در جمع علاقمندان و خانواده ها و بازیکنان و مربیان بود و همزمان نسبت به سرمایه سازی و کسب جایگاه بدمینتون ایران در آسیا تلاش گردید.

با ساخت سالن اختصاصی در تهران و چند شهر دیگر چه اهداف و دلایلی را در تعالی ورزش بدمینتون و پیشرفت آن را دنبال نمودید؟

پاسخ: نکته مهم حضور و عضویت اینجانب در کنفدراسیون بدمینتون آسیا بعنوان نایب رئیس بمدت 14 سال بود و در گفتگو با پیشکسوتان و روسای فدراسیون های صاحب نظر همانند اندونزی، مالزی، ژاپن، چین و کره سالنهای تمرینی و همچنین بازیکنان در اختیار را از اولویتهای رشد و توسعه می دانستند.

همچنین با تشکیل کمپ برای بازیکنان در کنار ارتقاء سطح مربیان و همینطور استعدادیابی میتوان در مدت 8 تا 10 سال میتوان بازیکن را به مرحله قهرمانی و مسابقات رساند و این چنین میتوان تبلیغی برای توجه به این ورزش در جوانان و خانواده ها بوجود آورد. برگزاری مسابقات دهه فجر بدون داشتن امکانات و سالن اختصاصی، برگزاری اردوهای ملی بابت بازیکنان، برگزاری کلاسها مختلف همگی مشکلات فراوانی داشت.

با استفاده از کلیه موقعیت ها و شرایط، تلاش بر حل مشکلات در تأمین بودجه، تهیه امکانات لازم و ساخت سالنهای تخصصی را در اهمیت امورات قرار دادیم. هدف استعدادیابی، آموزش، قهرمانی، ارتقاء سطح فنی و جذب جوانان به بدمینتون می باشد.

در انتخابات کمیته ملی المپیک بعنوان خزانه دار رأی آوردم و آقای هاشمی طبا علاقمند به نفر دیگری برای این مسئولیت بودند و دوباره رای گیری شد که مورد اعتراض خانم فائزه هاشمی نایب رئیس کمیته و برخی دیگر از حاضرین قرار گرفت و در نهایت نفر بعدی انتخاب شد. در آن دوره گله مند شدم از بابت این کار غیر اخلاقی و آقای هاشمی طبا تلاش نمودن تا از من دلجویی گردد. معاون عمرانی سازمان تربیت بدنی آقای کامبوزیا پرتوی به بنده گفتند زمینی در مجاورت فدراسیون شطرنج می باشد که سازمان در فکر ساخت هتل در آنجا هست. سریعاً نسبت به اعلام نیاز به آن محل برای ساخت مجموعه ای بعنوان کمپ ورزشکاران و سالن اختصاصی بدمینتون اقدام شد و تأمین بودجه را به عهده گرفتم.

نسبت به تأمین مصالح و ساخت و ساز مجموعه از هر امکان موجود استفاده نمودم و همچنین در ادامه اقدام به ساخت 7 سالن در شهرهای دیگر نمودیم که بخشی را از بودجه سازمان ورزش و همچنین شرکت ها تأمین کردیم تا سالنها تجهیز و به بهره برداری رسیدند که این موضوع باعث تعجب کشورهای صاحب نام و مدال آور شده بود. چرا که امکانات بوجود آمده در مواردی بیشتر از امکانات آنها بود. برگزاری منظم مسابقات لیگ و حضور حامیان حقیقی در باشگاه ها چه محاسن و زمینه هایی را در بدمینتون دارد؟

پاسخ: در زمان حضورم در سازمان تأمین اجتماعی بدمینتون را جزو اصلی ورزش کارکنان و فرزندان آنها قرار دادیم و این موجب تشکیل تیمها و رقابت در بین آنها گردی و به این صورت مربیان و بازیکنان هم تحت پوشش قرار گرفتند و در مواردی با هماهنگی با برخی شرکت ها و کارخانه ها نسبت به حمایت از تیم های بدمینتون اقدام شد. بعنوان مثال آقای انصاری در زمانی با حضور در دفتر اینجانب در اعزام و حمایت از بازیکنان مشکل داشتند که با یکی از کارخانه های زنجان هماهنگ شد تا اسپانسر تیم گردند و انجام شد. در زمان حضورم در گمرک ، حوزه نفت، وزارت اقتصاد با اعمال مدیریت و خواهش از شرکت های مرتبط و تحت پوشش در حمایت مالی تیم های باشگاهی اقدام شد و همین موجب گسترش و ایجاد علاقه در بین خانواده ها گردید. ضمن تشکر از آقای پورمحمدی مدیریت سازمان صدا وسیما در آن زمان با پخش مستقیم بازیهای دهه فجر و پوشش خبری از مسابقات لیگ مهیا شد ضمن اینکه مسابقات دهه فجر جایگاه ویژه ای در سطح بین المللی و آسیا پیدا کرد و حضور بازیکنان در لیست صد نفر اول در رنکینگ جهانی و آسیایی را نیز شاهد بودیم که در روند حمایت از باشگاه ها و پوشش خبری موثر بوده است.

در سال های اخیر پیشرفت های بسیاری در ورزش بدمینتون بوجود آمده است بخصوص در همسایگان ایران که در سالهای نه چندان دور زنگ تفریح در مقابل تیم ملی و حتی تیم های استانی ایران بودند ولی در حال حاضر همسطح و فراتر از ما در حرکتی رو به جلو قرار دارند. چه دلایلی را می توان جستجو کرد ؟

پاسخ: در حال حاضر کشور های اطراف رشد بیشتری داشتند. در گذشته فدراسیون ترکیه جهت راه اندازی بدمینتون نسبت به اعزام مربیان، رئیس فدراسیون و دبیر فدراسیون به ایران اقدام نمود که مدت یک هفته توسط کادر فنی فدراسیون آموزش دیدند، کشور عراق رسماً بدمینتون را از ما دارند و در استان کرماشناه آموزش به آنها داده شد. دانش فنی و تخصصی بدمینتون از ایران به ترکیه، عراق، افغانستان، کشور های آسیا میانه چون آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان داده شد و محوریت آنها در رشته بدمینتون ایران بود. چتر فدراسیون بدمینتون ایران روی خلیج فارس و عربها بود، که هم اکنون کورس استقلال و انجام لیگ جداگانه را رقم زدند. بدیهی می باشد پیشرفت ورزش بدمینتون در آنها بر اساس برنامه ها و عملکرد مسئولین و ورزشکاران می باشد و بدلیل سالها دوری از فدراسیون بدمینتون ایران و عدم آگاهی از عملکرد آن ها، بهتر است مسئولین زحمتکش فدراسیون که همگی خوشبختانه از همکاران قدیم من هستند پاسخگو باشند.

سمت فعلی شما در فدراسیون جهانی بدمینتون چیست و این سمتها چه کمکی می توانند برای رشد و توسعه بدمینتون کشورمان داشته باشند؟ و چه اهدافی را دنبال می کنید؟

توفیق دارم سه دوره در هیات ریيسه دررقابت سخت بین کاند یداهاي 5 قاره انتخاب شده ام واین توفیقي براي ورزش ایران است. اکثر ورزش هاي داراي مدال جهاني وریشه دار کشور سالها است نماینده اي در هیات ریيسه هاي جهاني ندارند. یکی از مشکلاتی که فقط مختص رشته بدمینتون نیست این می باشد که در اجلاسهای جهانی جایگاه و عضو رسمی نداریم و ا گر هست بسیار کم می باشد. آقای هاشمی طبا با تلاش بسیار زیادی عضو هیئت رئیسه IOC شدند که با بد سلیقه ای سازمان ورزش وقت حذف شدند. بعد از 14 سال کرسی کنفدراسیون را از دست دادیم چرا که دولت دهم و یازدهم علاقه مند به همکاری با اینجانب و بسیاری از همکاران نبود و تغییر بی ضابطه بنده از فدراسیون با تلفن معاون فنی سازمان تربیت بدنی وقت انجام شد که خوشبختانه آقای عالمی دبیر فدراسیون جایگزین شدند.

قطعا عضویت یک نماینده از آسیا در کمیته فدراسیون جهانی و نماینده ای از غرب آسیا در کنفدراسیون آسیایی در حمایت از توسعه و رشد بدمینتون در آن منطقه می تواند اثر بخش باشد و با توجه به اینکه بنده دیگر از نزدیک در فدراسیون بدمینتون نیستم و جزو هیئت رئیسه نمی باشم اگر مواردی بوده که اگر فدراسیون از بنده درخواست کرده باشد، پیگیری انجام شده و بطور عام در حال انجام وظایف و حمایت از بدمینتون ایران و منطقه هستم.

با تشکر از جناب آقای دکتر کرباسیان بابت فرصت و زمانی که با وجود مشغله کاری بسیار زیاد در اختیار مجله تخصصی بدمینتون قرار دادند.


منبع: نشریه تخصصی بدمینتون

اخبار مرتبط

بهار معادن آغاز شد

بهار معادن آغاز شد


فعال کردن معادن کشور و استفاده بهینه از ظرفیت‌های معدنی مدتی است که مورد توجه جدی سران کشور قرار گرفته است. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با هیات دولت از آنان خواستند تا توجه بیشتری به بخش معدن کنند چون هم‌اکنون 15 درصد معادن کشور فعال‌اند و اگر بتوان سایر معادن را به راه انداخت آنگاه کشور قادر خواهد بود جایگزین مناسبی برای نفت پیدا کند. رئیس‌جمهور نیز در جمع دولتی‌ها از اهمیت بهره‌برداری از معادن کشور سخن گفته و خواستار فعال شدن بیش از پیش این بخش شده است. شاید برای اولین بار باشد که اهمیت بخش معدن در سطح عالی سران حکومتی مطرح می‌شود، از این رو یکی از بهترین فرصت‌ها پیش روی فعالان معدنی کشور قرار گرفته تا آنان بتوانند با رصد کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش، ظرفیت‌های معدنی کشور را فعال کنند. با توجه به اهمیت بحث در گفت‌وگو با رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران این موضوع را بررسی کرده‌ایم که توسعه بخش معدن کشور چه راه‌هایی دارد و چگونه می‌توان از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران دعوت به همکاری کرد.